9X De aller meest gestelde vragen
Met zoveel creativiteit in het onderwijs ontstaan er een hoop vragen. Sommige klein, sommige groot, maar voor elke vraag geldt: een duidelijk antwoord helpt ons allemaal verder. Daarom vind je hier de meest gestelde vragen op een rijtje. Zowel voor Qrabblaar als opdrachtgever handig om eens door te lezen!
1. Hoe laat start een Qrabbl dienst?
Als Qrabblaars iets graag doen, dan is het wel op tijd komen. Maar hoe laat is op tijd? Voor een fijne start van de dienst zijn Qrabblaars minstens 15 minuten voor de start aanwezig.
Hierop zijn twee uitzonderingen:
1. De Qrabblaar heeft meer voorbereidingstijd nodig?
Snappen we! Het is dan de verantwoordelijkheid van de Qrabblaar om eerder aanwezig te zijn.
2. Wil de opdrachtgever dat de Qrabblaar eerder aanwezig is?
Dan verwerkt de opdrachtgever dit in de opdracht. Zo ontstaat er duidelijkheid voor beide partijen.
Goed om te weten: Qrabbl diensten zijn gekoppeld aan lestijden. Voorbereidingstijd en opruimtijd vallen hier buiten. Qrabblaars krijgen dus niet extra betaald voor voorbereiding en afronding.
2. Hoe ziet een Qrabbl-dag er verder uit?
Een Qrabblaar op bezoek betekent een bijzondere schooldag. Spannend! Natuurlijk gaat elke Qrabbl-les er net even anders aan toe, maar een aantal dingen zijn altijd hetzelfde. Aan deze zaken voldoet elke Qrabbl-dag:
1. De dag begint volgens planning en rustig. Zo kan iedereen wennen aan nieuwe gezichten.
2. Leerlingen en Qrabblaar bespreken een duidelijk dagritme. Heerlijk die structuur!
3. Na de les opruimen, gebeurt samen met de leerlingen. Het is de verantwoordelijkheid van de Qrabblaar om te zorgen dat het lokaal weer in oude staat wordt opgeleverd binnen de vooraf vastgelegde uren.
4. Elke Qrabbl-dag heeft een duidelijke overdracht. Deze maakt de Qrabblaar, zodat de leerkracht de volgende dag weet wat er heeft gespeeld. Via de onderstaande knop vind je een handig overdrachtsdocument.
3. Wie praten er met elkaar?
Qrabblaars zijn gezelligheidsdieren. Logisch dat ze graag een praatje maken. Tijdens de Qrabbl-dag hebben ze vooral contact met de opdrachtgever en/of de daarvoor aangewezen contactpersoon. Natuurlijk spreken Qrabblaars ook andere leraren en leerlingen tijdens de dag. Het is niet de bedoeling dat Qrabblaars contact hebben met de ouders van de leerlingen óf dat er contact is met leerlingen buiten opdrachten om.
4. Hoe deel je foto’s van creaties met de school?
Tijdens een Qrabbl-dag, maken leerlingen van alles mee en leerkrachten willen natuurlijk zien wat leerlingen allemaal gemaakt hebben. Daarom kan de Qrabblaar eventueel foto’s maken en deze opsturen naar de contactpersoon van de school. De contactpersoon kan de foto’s vervolgens weer delen met leerkrachten en leerlingen. Qrabblaars verzamelen nooit contactgegevens van leerlingen.
5. Hoe dienen qrabblaars uren in?
Uren indienen en uitbetalen is super simpel, maar moet wel zorgvuldig gebeuren. Na afloop van de dienst dient de Qrabblaar de gemaakte uren in. Vervolgens kan de opdrachtgever deze uren goedkeuren. Heeft de Qrabblaar meer uren gemaakt dan van te voren vastgelegd? Dan wordt dit besproken aan het einde van de dienst. Vervolgens dient de Qrabblaar de daadwerkelijk gemaakte uren in. Zo verloopt de urenafhandeling helder en nog dezelfde dag.
Let op: wanneer een Qrabblaar uren aan het einde van de maand draait, kan het gebeuren dat de uren nog niet goedgekeurd zijn binnen dezelfde maand. Die uren worden dan de maand erop uitbetaald aan de Qrabblaar.
Wil je dit voorkomen? Bespreek dan samen dat de uren op tijd worden goedgekeurd. Ingediende uren worden binnen zeven dagen automatisch goedgekeurd.
6. Wie is de opdrachtgever van een dienst?
Qrabbl is je beste vriend en we zullen altijd voor je klaarstaan, maar belangrijk om te weten: Qrabbl is niet de opdrachtgever. Qrabbl is alleen het verbindende platform tussen de opdrachtgever en ZZP'er. Elke opdracht via Qrabbl is een overeenkomst tussen de Qrabblaar en de school. Extra mooi: dit is volledig in lijn met de Wet DBA.
7. qrabblaar ziek 🤒 wat nu?
Heb je eindelijk vervanging gevonden voor je klas, is je vervanging ziek. Balen! Soms is het echter niet anders. Qrabblaars bellen op tijd naar Qrabbl om zich ziek te melden, zodat ons team kan zoeken naar nieuwe passende vervanging. Vervolgens belt de Qrabblaar ook zelf de contactpersoon van de school. Het Qrabbl team neemt tenslotte ook contact op met de school, zodra we nieuwe vervanging hebben gevonden.
8. Hoe kun je een opdracht netjes annuleren?
Als opdrachtgever kun je een opdracht altijd annuleren voordat die bevestigd is. Zo kun je een opdracht plaatsen in het Qrabbl platform en ondertussen zoeken naar een interne oplossing. Is de opdracht bevestigd? Dan heb je tot 72 uur van tevoren om de opdracht te annuleren. Daarna brengt Qrabbl de volledige kosten in rekening bij de opdrachtgever.
Ook Qrabblaars kunnen opdrachten annuleren. Let op: hiermee ontbind je de Overeenkomst van Opdracht (OvO). Neem daarom even contact op met de opdrachtgever om dit door te geven. Zo zorg je voor een nette afhandeling en kan de school de opdracht opnieuw uitzetten.
9. Hoe ver van tevoren bevestigt de opdrachtgever een opdracht?
Ondertussen weten we: Qrabblaars komen graag op tijd! Als opdrachtgever kun je ze een handje helpen door op tijd te bevestigen. De opdrachtgever bepaalt uiteindelijk zelf welke Qrabblaar ze op school uitnodigen. Ook als opdrachten ver vooruit gepland worden, is het fijn als de opdrachtgever op tijd bevestigt. Zo kan de Qrabblaar de diensten netjes inplannen in de agenda. Bevestig de opdracht (als dat mogelijk is) uiterlijk een dag van tevoren. Zo zijn zowel opdrachtgever en Qrabblaar verzekerd van een fijne planning.
Tip: Qrabblaars kunnen in hun reactie aangeven hoe lang deze geldig blijft. Zo help je opdrachtgevers om op tijd een keuze te maken.
OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ALLE ONTWIKKELINGEN
Volg Qrabbl op LinkedIn en mis geen enkele update, artikel of event.