Zo regelt INOS flexibele en creatieve vervanging

INOS is een stichting met 28 basisscholen in Breda en omstreken. Ook deze scholen worstelen met het lerarentekort. Daarom werken ze binnen INOS met een interne vervangingsorganisatie met wel 95 medewerkers genaamd Phoenix.

Qrabbl helpt Phoenix met het organiseren van meer creativiteit en capaciteit binnen de scholen. Hoe ze dat aanpakken? We praten erover met teamleiders Koen Ballemans en Majella Timmers.

Landelijke uitdaging, interne oplossing

Ook binnen INOS kennen ze de vele uitdagingen die het lerarentekort met zich meebrengt. Hun oplossing? Phoenix, het expertise- en loopbaancentrum van INOS. Ze noemen Phoenix ook wel de 29e school, maar dan zonder gebouw en leerlingen. Wel werken er meer dan 95 enthousiaste medewerkers die klaarstaan om klassen op te vangen bij verzuim of uitval. Hierdoor kunnen ze bijna elk vervangingsvraagstuk intern oplossen.

Bijna, want door de grote tekorten schiet ook deze vervangingsorganisatie soms tekort. Daarom werken ze samen met Qrabbl. Wanneer een school dringend vervanging zoekt en er geen Phoenix-collega’s beschikbaar zijn, zorgt Phoenix via Qrabbl voor snelle en flexibele vervanging.

Strategische sessie anders organiseren

Anders organiseren helpt je om de grootste tekorten slim op te vangen. Hierdoor voorkom je extra stress in je team.

Met een online sessie kijken we samen naar de situatie bij jou op school. We geven je vrijblijvend strategisch advies, waar je direct mee aan de slag kunt.

Koen Ballemans: Qrabbl haalt leraren niet uit de markt, maar plaatst juist vakprofessionals voor de klas. Dit is één van de redenen dat we een samenwerking met Qrabbl wilden verkennen. Ondertussen werken INOS en Qrabbl al meer dan vier jaar succesvol samen om vervangingsvraagstukken creatief op te lossen. Koen: Het mes snijdt aan twee kanten! Aan de ene kant biedt Qrabbl snelle vervanging en aan de andere kant regelen scholen creatieve en verrijkende activiteiten via het platform. Op onze scholen zitten diverse populaties en Qrabbl brengt onze leerlingen in contact met activiteiten die ze soms minder snel tegenkomen in hun leven buiten de klas.

De kracht van Qrabbl? Die zit volgens Koen in het toegankelijke platform, de hoge kwaliteit en de open communicatie. Met het platform regelen we zelf snel en op korte termijn de juiste vervanger. En loopt er eens iets wat minder, dan is Qrabbl altijd bereikbaar voor ondersteuning.

Creatieve vervanging van Qrabbl

Het mes snijdt aan twee kanten! Aan de ene kant biedt Qrabbl snelle vervanging en aan de andere kant regelen scholen creatieve en verrijkende activiteiten via het platform.
— Koen Ballemans

INOS zocht in de nasleep van corona een passende oplossing voor hun vervangingsuitdagingen. Na meerdere partijen te hebben getest, kwam Qrabbl in beeld. Dat was in het begin best spannend, vertelt Koen. Je gaat toch werken met professionals met een andere achtergrond. En hoewel we dat in het begin spannend vonden, zijn we daar blijvend positief over verrast. Qrabblaars zijn enthousiast en de kwaliteit ligt erg hoog. De tip om te starten? Gewoon beginnen! Start klein en pak door met wat goed werkt. Zo ontstaat er uiteindelijk een flexibele en passende oplossing.

Gewoon beginnen

Koen Ballemans

Koen Ballemans startte in 2007 als leerkracht bij INOS. Sinds vijf jaar is hij teamleider en coördinator binnen Phoenix, het expertise- en loopbaancentrum van INOS.

Majella Timmers

Ook Majella Timmers begon haar carrière bij INOS als leerkracht en sinds 2025 werkt ze als teamcoördinator bij Phoenix.