Drie vragen aan qrabblaar Roy
Qrabblaar Roy heeft niet één, maar twee specialisaties: kickboksen en bewustzijnslessen. Een bijzondere combinatie, waarmee hij kinderen helpt om zowel fysiek als mentaal sterker te worden. Zijn lessen zitten vol energie, plezier en diepgang. We vroegen hem hoe hij zijn leerlingen weet te inspireren.
Hoe inspireer je leerlingen om hun eigen talenten te ontdekken?
“Dat doe ik op verschillende manieren,” vertelt Roy. “Tijdens mijn kickbokslessen leg ik de nadruk niet alleen op techniek of kracht, maar vooral op wat erachter zit: respect, discipline en goed luisteren. Ik vertel kinderen dat succes niet vanzelf komt: je moet ervoor werken. ‘Geluk komt niet aanwaaien, dat maak je zelf,’ zeg ik dan. En dat geldt niet alleen voor sport, maar eigenlijk voor alles in het leven.”
Ook tijdens zijn bewustzijnslessen staat persoonlijke groei centraal. “Daar draait alles om jezelf leren kennen. Ik laat kinderen bijvoorbeeld hun hand natekenen en in elke vinger iets schrijven waar ze goed in zijn. Iets wat ze ‘in de vingers hebben’. Zo ontdekken ze talenten waarvan ze soms niet eens wisten dat ze die hadden, zoals behulpzaam zijn of goed met dieren omgaan. Dat geeft ze zelfvertrouwen en helpt hen om hun talenten verder te ontwikkelen.”
Hoe daag jij leerlingen uit alles uit zichzelf te halen?
Roy hoeft daar tijdens het kickboksen niet veel moeite voor te doen. “Zodra de kinderen horen dat ze een kickboksles krijgen, zijn ze superenthousiast. Ik vertel ze dat als ze echt goed hun best doen, ze aan het eind van de les een rondje tegen mij mogen boksen. Dan ben ik hun ‘levende boksbal’,” lacht hij. “Dat werkt motiverend: ze geven alles wat ze hebben!”
Bij de bewustzijnslessen is het anders, maar minstens zo mooi. “In het begin vinden sommige kinderen het lastig om positief over zichzelf te denken. Maar naarmate de les vordert, merken ze hoe leuk het is om zichzelf beter te leren kennen. Uiteindelijk beseffen ze dat ze allemaal uniek zijn, met sterke en minder sterke kanten, en dat juist die mix hen bijzonder maakt.”
Wat is de tofste reactie die je ooit van leerlingen kreeg?
Roy hoeft niet lang na te denken. “Er zijn er eigenlijk twee die me altijd bijblijven”. “De eerste: ‘Meester, u bent veel leuker dan onze meester of juf!’ En de tweede raakte me echt diep. Een meisje schreef tijdens een dankbaarheidsopdracht: ‘Ik ben dankbaar voor jou, meester Roy.’ Dat was een bijzonder moment. Kinderen menen wat ze zeggen, dat maakt het zo puur.”
MEER QRABBLAARS ONTMOETEN?
Maak kennis met zes van onze 1000+ vakprofessionals. Wie komt er binnenkort langs bij jou op school?