Hoe krijgt werkdrukvermindering vorm bij Stip Hilversum?
Leerkrachten zoeken elke dag naar de juiste balans: aandacht voor alle leerlingen én het lesprogramma volgen. Geen makkelijke opgave! Bij STIP Hilversum werken ze aan een oplossing om deze werkdruk te verlagen en werkplezier te verhogen. De sleutel? Kunstmatige intelligentie.
Sharon Agenant en Noor Stoelinga vertellen hoe ze DigiTeach ontwikkelen – een slimme AI tool voor instructies op maat.
Instructievideo’s maken met DigiTeach
Instructies op maat voor elke leerling: klinkt te mooi om waar te zijn? Bij Stip Hilversum werken ze hard aan de oplossing om dit werkelijkheid te maken.
DigiTeach helpt leerkrachten met de ontwikkeling van (reken)instructies op maat. De tool genereert instructievideo’s van ongeveer drie minuten, afgestemd op de leerlijn van SLO. Na de instructie van de leerkracht krijgen de leerlingen zo uitleg op hun eigen niveau.
Dit kan een herhaling van de lesstof zijn, of juist het verkennen van meer uitdagende rekendoelen. Dankzij AI is het maken van deze video’s eenvoudig en snel – binnen tien minuten is een kwalitatieve instructievideo klaar voor gebruik in de klas.
Volgens Noor Stoelinga, intern begeleider en projectleider van DigiTeach, is differentiatie in de klas essentieel: “Leerkrachten willen hun leerlingen zo goed mogelijk bedienen, maar tijd is vaak een beperkende factor. Met DigiTeach kunnen we gepersonaliseerd onderwijs efficiënter aanbieden.”
Veiligheid en kwaliteit voorop
Een veelgehoord zorgpunt bij AI in het onderwijs is veiligheid. En logisch ook! Daarom zijn bij STIP alle AI tools alleen beschikbaar voor leerkrachten binnen een beveiligde omgeving. Leerlingen hebben geen directe toegang, zodat de controle over het leerproces bij de onderwijsprofessionals blijft.
Daarnaast worden de instructievideo’s met hoge kwaliteitseisen ontwikkeld. STIP Hilversum werkt samen met Impuls Open Leermateriaal, die subsidie verleende voor de productie van 140 leerdoelgerichte video’s voor groep 6 en 7. Nadat alle filmpjes voor groep 6 en 7 opgeleverd zijn, verwachten Noor en Sharon ook filmpjes te genereren voor groep 3,4,5 en 8.
Helemaal mooi: de materialen worden gedeeld via Wikiwijs, zodat ook andere scholen gebruik kunnen maken van deze ontwikkelingen. Het open leermateriaal is voor iedereen toegankelijk.
op zoek naar vervanging?
Er staan 1000+ Qrabblaars klaar om jouw klas op te vangen. Benieuwd naar ons uiteenlopende aanbod? Klik op de knop en ontmoet 6 Qrabblaars!
De eerste reacties op DigiTeach? Super positief! Directeuren, leerkrachten en zelfs leerlingen geven waardevolle feedback die wordt gebruikt om de filmpjes te verbeteren. Bovendien heeft het project een breder gesprek op gang gebracht binnen ons bestuur over de rol van AI in het onderwijs. “Elke gremia binnen onze organisatie haalt hier iets positiefs uit”, aldus Noor.
Wat brengen deze ontwikkelingen over vijf jaar? Sharon en Noor zien een toekomst waarin leerkrachten zich competent voelen om AI in te zetten, en waarin AI een veilige en ondersteunende rol speelt in het onderwijs. De nadruk blijft liggen op het vakmanschap van de leerkracht, met technologie als middel om de de leerkracht te ondersteunen.
De samenwerking met Qrabbl draagt bij aan een ecosysteem waarin scholen samenwerken aan innovatieve oplossingen.
Het grotere doel? Zorgen dat elke leerling krijgt wat die verdient: passend en kwalitatief onderwijs én de kans om eigen talenten te ontdekken.
De eerste successen
Sharon Agenant & Noor Stoelinga
Sharon Agenant is een drijvende kracht achter de vernieuwingen binnen STIP Hilversum. Als coördinator ‘Anders Organiseren’ zoekt zij voortdurend naar manieren om het onderwijs efficiënter en werkbaarder te maken voor leerkrachten.
Noor Stoelinga, interne begeleider en projectleider van DigiTeach, richt zich op de praktische implementatie van AI binnen de scholen. Zij zorgt ervoor dat de oplossingen niet alleen ontwikkeld worden, maar ook daadwerkelijk landen bij de leerkrachten en leerlingen.